Fishbrain – En svensk världssuccé för mer socialt fiske

shutterstock_374238424Svenska Fishbrain är ett stort socialt nätverk för yrkesfiskare och sedan de släppte sin Fishbrain-app har succén varit given över hela världen. Appen registrerar inte bara fångster utan också dina fisketurer, var du fiskar samt väder- och vattenförhållande, detta var appen först med i hela världen. En av det social nätverkets grundtankar är att yrkesfiskare ska ha möjlighet att kommunicera med varandra och appen ger dig möjlighet att följa med på dina vänners fisketurer i realtid. Fishbrain-appen är kompatibel med Facebook så att du endast med några knapptryck kan publicera din senaste fångst på din tidslinje.

Mät dina fångster med andra

Johan Attby startade alltså Fishbrain som ett socialt nätverk 2011 för att fiskare från världens alla hörn skulle kunna dela erfarenheter och tips relaterade till fiske. År 2013 lanserades appen som är kompatibel med bland annat iPhone 6s. Både appen och medlemskapet var länge gratis, men i början av 2016 bestämde sig företaget för att börja ta betalt. Appens popularitet har krävt att företaget har satsat stora summor på utveckling, omkring 90 miljoner kronor, men utan att ha haft några intäkter. Därför lanserades en premiumversion av appen som kostade 5,99 dollar per månad i början av 2016, vilket motsvarar omkring 50 svenska kronor.

Vill växa fort

Företagets mål har varit att växa fort och ut i världen. De satsar stort och har lokalkontor i bland annat USA där omkring 60 miljoner människor ägnar sig åt fiske. Företaget har för närvarande 23 anställda i Stockholm och två i Göteborg och just lönekostnaderna är den största utgiften för företaget. I och med premieversionen av appen hoppas man alltså på att några av användarna registrerar sig för betalversionen. Om 10% av appens idag 1,5 miljoner användare väljer att betala får företaget in 93 miljoner kronor om året, vilket täcker upp för tidigare investeringar. Flera tusen registrerar sig dagligen för att få ökad chans till napp. Gör det du också!